سبد خرید خالی می باشد

بلاگ

آیا خودرو های فرمول یک باتری نیاز دارند؟

آیا خودرو های فرمول یک باتری نیاز دارند؟

اولین تیمی که در فرمول یک از سیستم بازیابی نیروی محرکه استفاده کرد تیم فراری بود سیستم بازیابی نیروی محرکه KERS باعث یک وقفه کوتاه‌ مدت در سرعت های بالا می شود و همچنین به راننده برای کم کردن سرعت، سر پیچ ها کمک می کند.

مزایای سیستم بازیابی نیروی محرکه یا KERS

سیستم KERS باعث بهبود دو مشکل اساسی در فرمول یک در اواسط سال 2000 شد.
1. مشکل سبقت گرفتن و افزایش ناگهانی شتاب در مواقع حساس و کلیدی در طول مسابقه
2.بهبود عملکرد و صدای فن های موتور که باعث کمتر شدن انتقادات محیط زیست به این ورزش شد. فرمول یک از قدیم مورد انتقاد حامیان محیط زیست بوده و هست. حامیان محیط زیست به صدای ناهنجار موتور و فن این خودرو ها اعتراض داشته و همیشه سعی داشته که سوخت های فسیلی از این مسابقات حذف شوند که در چند سال اخیر مسابقات FE آغاز شده که خودرو های فرمول یک مجهز به موتور های برقی در این مسابقات شرکت می کنند.

ورود باتری به فرمول یک

این سیستم باعث شد خودروهای فرمول یک برای اولین بار به باتری مجهز شوند برخلاف خودروهای جاده‌ای، ماشین های فرمول یک برای روشن شدن از یک وسیله خارجی روشن کننده موتور کمک می گیرند. باتری های KERS انرژی جنبشی تولید شده توسط ترمز را ذخیره می‌کنند و در زمان کلیدی سرعت خودرو را افزایش می‌دهند.
در سال ۲۰۱۴ باتری های ESR به جای KERS آمدند. این سیستم علاوه بر انرژی جنبشی، گرما را نیز ذخیره می کند و به راننده ۱۶۰ اسب بخار اضافه برای سی ثانیه در هر دور می دهد و تا ۳۵ درصد مصرف خودرو را کاهش می دهد دهد مصرف خودرو را کاهش می دهد دهد را کاهش می دهد.
در تصویر زیر نمونه یک باتری خودروی فرمول یک با تکنولوژی ESR را مشاهده می کنید:
جک باتری ماشین f1
پک باتری ماشین فرمول یک
باتری esr

شرایط و قوانین استفاده از باتری های ESR

باتری های فرمول یک باید کوچک و سبک می بودند زیرا فضا و وزن در F1 حرف اول را می‌زند ولی مهمتر از همه این باتری ها باید در دمای بالا بدون نقص کار می‌کردند. جریان انرژی باعث افزایش دمای باتری می‌شد و سیستم خنک کننده باعث افزایش وزن و فضا می شد. بنابراین هرچه باتری در مقابل گرما بیشتر مقاومت می کرد بهتر می بود. ساختو تولید باتری با این مشخصات آسان نبود، بنابراین شرکت های بزرگی که وظیفه تولید باتری های پایگاه های هسته ای و جت های جنگنده را داشتند وارد عمل شدند. سرانجام شرکت SAFT توانست باتری با کیفیت لازم را تولید کند و در حال حاضر 5 تیم فرمول یک از باتری های این شرکت استفاده می کنند. این کمپانی از تخصصی ترین تولید کنندگان باتری دنیا است و تولید سالیانه آن بسیار محدود است. اما باتری های تولیدی آن بسیار حساس و دارای کارایی باورنکردنی هستند.
در هر فصل مسابقات فرمول یک هر تیم تعداد مشخصی تایر می تواند استفاده کند و اول فصل باید نوع و تعداد تایرهای خود را اعلام کند، در مورد باتری نیز این قانون صدق می‌کند. وزن و تکنولوژی باتری استفاده شده محدود است و در هر فصل هر تیم می تواند حداکثر از ۴ باتری استفاده کند که به زودی به دو باتری کاهش پیدا خواهد کرد. این قانون چالشی برای تیم تولیدکنندگان باتری همچون کمپانی SAFT ایجاد کرده است.
فرمول یک همیشه باعث بهبود خودروهای جاده ای شده است. از تکنولوژی گیربکس ها، سیستم تعلیق و فرمان این خودرو های مسابقه ای در خودروهای شهری استفاده شده است. باتری نیز از این قاعده مستثنا نیست، کمپانی ولوو و مزدا در حال استفاده از تکنولوژی روی خودروهای خود هستند.

چاپ   ایمیل

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، نارمک، خیابان مسیل شهید داود گلشن دوست، خیابان گلستان، پلاک 45

فروشگاه: 77283176-021

فروش عمده: 77837998-021 – 77691502-021

پشتیبانی سایت: 77691502-021

 ایمیل: [email protected]

اعتماد شما سرمایه ماست!