سبد خرید خالی می باشد

بلاگ

عملکرد باتری خودروهای الکتریکی چگونه است؟

عملکرد باتری خودروهای الکتریکی چگونه است؟

باتری قلب یک خودرو الکتریکی است و قیمت بسیار بالایی دارد. برای جلوگیری از آسیب به این عضو حیاتی خودرو، اطلاع از نحوه کارکرد این باتری ها (باتری های لیتیوم-یونی یا به اصطلاح لیتیومی) اهمیت ویژه ای دارد.
برخلاف خودروهای معمولی که باطری ماشین فقط وظیفه استارت موتور و راه اندازی تجهیزات برقی مثل ضبط و تهویه هوا را دارد، باتری خودروهای الکتریکی مهمترین عضو خودرو هستند. آنها وظیفه روشن نگه داشتن موتور و شارژ دهی آن در هنگام حرکت را دارند.

مشخصه باتری خودرو الکتریکی

اکثر خودروهای الکتریکی از باتری لیتیومی استفاده می کند این دسته از باتری های قابل شارژ، بیشترین تراکم انرژی (حدود ۱۵۰ کیلو وات) را انتقال می دهند. بر خلاف عملکرد باتری های سرب - اسیدی اگر شارژ باتری کامل خالی شود یا اور شارژ شود، در عملکرد آن تاثیری نخواهد داشت از آنجایی که این باتری ها کارایی و دوام بالایی دارند به هیچ گونه نگهداری نیازی ندارند.
نحوه عملکرد آنها بر اساس تبادل یون های لیتیوم بین الکترود مثبت و منفی (کاتد و آند که معمولاً از جنس کبالت و گرافیت هستند) صورت می گیرد. این تبادل یونی در الکترولیت انجام می پذیرد. باتری ماشین های برقی شامل چند سلول هستند که توسط سیستم مدیریت باتری DMS اداره می شود. برای مثال یک باتری خودرو الکتریکی دارای ۱۹۲ سلول و ۵۲ کیلو وات بر ساعت گنجایش است که معادله استفاده برای مسافت ۳۹۵ کیلومتر می باشد.
هر باتری بزرگ خودروی الکتریکی از چند باتری کوچک ساخته شده که به آنها سلول می گویند. درون سلول ها صفحات کاتد و آند قرار دارد، صفحات مثبت و منفی توسط ورق های آلومینیومی و مسی پوشیده شده اند. کاتد از جنس لیتیوم و آند از جنس گرافیت است. صفحات درون یک الکترولیت خاص قرار دارند که باید بدون هیچگونه آبی باشد تا از اورشارژ یا دشارژ باتری تا میزان لازم جلوگیری کند.
تکنولوژی باتری های خودرو تسلا

تکنولوژی باتری های تسلا

تسلا همیشه به نوآوری و تولید قطعات با تکنولوژی پیشرفته معروف بوده. این شرکت در صنعت سولار سیستم و سلول های خورشیدی انقلابی به پا کرد و بیش از 90 درصد کارخانه های آن در سراسر آمریکا از انرژی سبز برای برق رسانی در تولید خودرو های خود استفاده می کنند. سولار پنل های تسلا در خود کارخانه استفاده می شود و برق و انرژی کارخانه ها را تامین می کنند.

تسلا مدل اس انقلابی در خودرو های برقی

خودرو های برقی تسلا باعث روی آوردن مردم به ماشین های الکتریکی شد زیرا قبل از آن ظاهر ماشین های الکتریکی تویوتا، نیسان و رنو آنچنان دلچسب نبود و البته سرعت بسیار پایینی داشتند. تسلا مدل اس با ظاهری اسپرت و سرعت و شتاب عالی بازار خودرو های برقی را از آن خود کرد.

تفاوت باتری های کارخانه تسلا با دیگر کارخانه های تولید کننده خودروی برقی

اما یکی از نقاط قوت این خودرو باتری آن بود. اکثر کارخانه‌های تولید کننده خودرو برقی سلول ها را به صورت ورقه‌ای و در مجموعه های بزرگ جای می دهند. اما کارخانه تسلا سلول ها را به صورت قلمی و بسیار کوچک در تعداد زیاد تولید می کند. این امر باعث می شود باتری‌های لیتیوم-یونی گرمای کمتری تولید کنند و مدیریت شارژ و ولتاژ باتری ها آسان تر گردد.

BMS یا سیستم مدیریت باتری چیست؟

باتری های لیتیوم-یونی گرمای زیادی تولید می کنند. وظیفه کنترل دما، ولتاژ و مقدار شارژ هر سلول بر عهده سیستم مدیریت باتری یا BMS است. این سیستم وضعیت سلامت باتری ها، مقدار شارژ و دمای هر سلول را بررسی و مدیریت می کند.

مزایای BMS

سیستم مدریت باتری تمامی گزارشات خرابی باتری ها یا سلول ها، دمای هر سلول و میزان شارژ هر باتری را به ECU خودرو می دهد. به وسیله ی این سیستم شارژ خودرو مشخص می شود. یکی از نقاط قوت این سیستم اطلاع از میزان شارژ هر خانه و ایجاد تعادل در شارژ است. برای مثال اگر شارژ یک سلول 20 درصد و شارژ سلول دیگر 70 درصد باشد، شارژ دو سلول به تناسب انجام می شود. این روند باعث افزایش سرعت شارژ خودرو می شود و از اورشارژ شدن باتری ها جلوگیری می کند.

قیمت باتری خودرو های برقی و هایبرید

در حال حاضر در کشور ایران خودروی برقی وجود ندارد و اکثر خودرو های وارد شده هایبرید یا پلاگین هایبرید هستند. خودرو های برقی به بدلیل تکنولوژی پیشرفته و استفاده از سیستم چینش پیچیده ی سلول ها، گرانترین باتری ها را دارند. برای مثال قیمت هر سلول باتری تسلا 80 دلار است و قیمت مجموعه کامل باتری حدود 20 هزار دلار است که معادل 400 میلیون تومان است!
باتری خودرو های هایبرید و پلاگین هایبرید به ندرت خراب می شوند و عمری بین 10 تا 15 سال دارند، اما در صورت خرابی هزینه باتری به علاوه نصب آن حدود 6 هزار دلار است که رقم بالایی است. از همین رو باید در حفظ و نگهداری باتری آن اقدامات لازم انجام شود و علائم خرابی باتری را بشناسیم.
سیستم مدریت باتری در خودرو های برقی

چاپ   ایمیل

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، نارمک، خیابان مسیل شهید داود گلشن دوست، خیابان گلستان، پلاک 45

فروشگاه: 77283176-021

فروش عمده: 77837998-021 – 77691502-021

پشتیبانی سایت: 77691502-021

 ایمیل: [email protected]

اعتماد شما سرمایه ماست!