سبد خرید خالی می باشد

بلاگ

مفهوم CCA در باتری خودرو و اهمیت آن

مفهوم CCA در باتری خودرو و اهمیت آن

Cca چیست؟

Cold Cranking Amps یا به اختصار CCA است که یعنی قدرت استارت‌زنی خودرو و حداکثر میزان آمپری که باتری (معمولاً 12 ولت) می تواند به مدت 30 ثانیه در دمای محیط صفر درجه فارنهایت جریان دهد. در باتری‌های مختلف بر اساس نوع تولید شرکت‌های سازنده خود متفاوت است؛ CCA در بازار باتری خودرو به عنوان ملاک مهمی در تبلیغات برندها و معیار بسیاری از خریداران قرار گرفته است.
قبل از تعریف CCA و عملکرد آن لازم است با سیستم استارت خودرو آشنا شویم تا ببینیم میزان CCA باتری خودرو تا چه میزان هائز اهمیت است.
اولین بخش سیستم انتقال قدرت خودرو را می‌توان کلاچ دانست و فلایول ابتدایی‌ترین بخش سیستم کلاچ است؛ فلایول وزنه سنگینی است که انتهای میل لنگ و بین گیربکس و موتور و کلاچ قرار دارد و ضمن انتقال انرژی، نیروی مازاد را نیز ذخیره می‌کند؛ خودرو برای شروع به کار فلایول خود به نیروی برق نیاز دارد، در هوای سرد باتری نیاز به انرژی بیشتری برای چرخاندن دنده فلایول دارد زیرا در هوای سرد روغن خودرو سفت شده و گران‌روی آن بالا می‌رود و روند تولید انرژی حرکت اولیه نیز سخت‌تر صورت می‌گیرد.
وظیفه باتری خودرو استارت زدن و روشن کردن موتور خودرو است. باتری در حالی که ولتاژ را به شمع ها می رساند، چرخش و دوران میل لنگ را هم حفظ می کند، شدت قدرت باتری خودرو هم کمک می‌کند تا موتور خودرو روشن شود.
در فرایند استارت، باتری با از دست دادن میزان زیادی از انرژی خود در راستای تولید نیروی اولیه برای استارت‌ زنی خودرو به صورت ثانیه‌ای دشارژ شده و انرژی خود را به صورت ثانیه‌ای از دست می‌دهد، این دشارژ ثانیه‌ای موجب ایجاد استهلاک در باتری شده و به مرور زمان باعث از بین رفتن باتری می‌شود. یکی از مزایای cca بالا کاهش این دشارژ لحظه‌ای است و در مدت زمان طولانی شدت تخریب باتری را کاهش می‌دهد. اکثر باتری ها برای قدرت استارت زنی مناسب نیاز به 400 الی 600 cca دارند.
غالبا باتری سازان به مشتریان خود مخصوصا افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند پیشنهاد باتری‌هایی با cca بالا می‌دهند.
Cold Cranking Amps یا به اختصار CCA است که یعنی قدرت استارت‌زنی خودرو و حداکثر میزان آمپری که باتری (معمولاً 12 ولت) می تواند به مدت 30 ثانیه در دمای محیط صفر درجه فارنهایت پمپ کند در باتری‌های مختلف بر اساس نوع تولید شرکت‌های سازنده خود متفاوت است؛  CCAدر بازار باتری خودرو به عنوان ملاک مهمی در تبلیغات برندها و معیار بسیاری از خریداران قرار گرفته است.

مناسب‌ترین مقدار cca برای خودروهای سبک و سنگین!

رتبه پایین cca نشان می‌دهد که باتری برای روشن کردن چراغ‌های جلو یا روشن کردن موتور قدرت کافی ندارد.
یک باتری ایده‌آل برای یک خودروی کوچک باد حداقل 300 cca گنجایش داشته باشد در حالی که وسایل نقلیه سنگین باید حدود 900 الی 1100 cca ظرفیت داشته‌باشند.
Cca مناسب برای اکثر باتری‌ها 300 تا 600 ظرفیتی است و افراد به نسبت کارایی خودرو خود و دمای محل زندگی‌شان باتری مناسب خودرو را انتخاب می‌کنند.

نحوه اندازه‌گیری Cca

شرکت‌های باتری‌سازی برای ارائه کیفیت باتری‌ خود و میزان CCA محصولات‌شان آزمایشاتی مبنی بر راستی‌آزمایی قدرت باتری در درمای صفر درجه فارنهایت روی باتری‌های خود انجام می‌دهند تا اعداد ثبت شده بر باتری‌هایشان را اثبات کنند اما عملکرد اصلی CCA باتری‌ها بصورت دقیق مشخص نمی‌شود زیرا باتری‌های مورد آزمایش نو و کاملا شارژ شده هستند و عملکرد واقعی CCA باتری‌ها در دمای صفر درجه سانتی گراد مشخص می‌شود درثانی مقدار دقیق‌تر cca در کارخانه‌ها توسط دستگاه تخصصی اندازه‌گیری می‌شود.
البته مقدار دقیق‌تر cca در کارخانه‌ها توسط دستگاه تخصصی اندازه‌گیری و در شماره مدل باتری ثبت می‌شود.
باتری در آمپرهای مشابه تقریبا CCA برابری نیز دارند و تنها در صورت بلند یا کوتاه بودن پایه باتری CCA آنها متفاوت است.در باتری‌های پایه بلند به علت مساحت بیشتر صفحات سربی و جریان‌دهی بیشتر، CCA آنها نیز قالبا بیشتر است.

آیا cca بالا برای دینام خودرو مشکل‌ساز است؟

بالا بودن cca از حد مورد نیاز خودرو برای دینام خودرو مشکل‌ساز نیست برای خودروهایی که باتری مورد استفاده آنها 60 آمپر است پیشنهاد کارخانه همان باتری‌های 60 آمپر است اما در صورت وجود لوازم جانبی یا همان ‌‌after market‌ها که نیاز به انرژی برقی دارند و یا در صورت سفرهایی در مسیرهای سخت بهتر است از باتری‌هایی با آمپر بالاتر برای جریان دهی بیشتر و cca بالاتر استفاده کرد تا از بروز مشکلات و خطرات احتمالی جلوگیری شود.

باتری‌هایی با CCA بالا !

در رده باتری‌های ایرانی با قالب L1 و L2 باتری شرکت‌های برنا و سپاهان دارای بالاترین CCA موجود در بازار کالاهای داخلی با کیفیت و دارای گارانتی می‌باشند.

باتری‌هایی با cca بالا

باتری 55 آمپر جی ان گلوبال

باتری ماشین 60 آمپر اتمی جی ان گلوبال

باتری ماشین 74 آمپر اتمی جی ان گلوبال

باتری ماشین 74 آمپر اتمی جی ان گلوبال

باتری ماشین 60 آمپر اتمی اطلس

باتری ماشین 60 آمپر اتمی اطلس

باتری ماشین 74 آمپر اتمی اطلس

باتری ماشین 74 آمپر اتمی اطلس


چاپ   ایمیل

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، نارمک، خیابان مسیل شهید داود گلشن دوست، خیابان گلستان، پلاک 45

فروشگاه: 77283176-021

فروش عمده: 77837998-021 – 77691502-021

پشتیبانی سایت: 77691502-021

 ایمیل: [email protected]

اعتماد شما سرمایه ماست!